Archief

Herzogenrath, den 11. Juni 2017

Diese Säule markiert den Herzog-Limburg-Pfad, einen Fernwanderweg von ca. 140 km Länge. Der Wanderweg führt von Limbourg im heutigen Belgien über das deutsche Herzogenrath bis in die Niederlande zur Abtei Rolduc in Kerkrade und wieder zurück nach Limbourg.

Das alte Herzogtum wird auf dem Herzog-Limburg-Pfad wieder lebendig. Die auf dem Weg erlebbare Geschichte beginnt im 12. Jahrhundert. Limbourg war die Residenzstadt der Herzöge von Limburg.

Zwischen Limbourg und dem Land von Rode entwickelte sich im 12. und 13. Jahrhundert eine enge Verbindung, nachdem der spätere Herzog Hendrik II. von Limburg im Jahre 1136 mit der jüngeren Mathilde von Saffenberg verheiratet wurde. Mathilde war die Enkelin von Graf Adalbert von Saffenberg, der im Jahr 1104 auf der Burg von Rode Ailbertus von Antoing (Doornik in Belgien) seine Zustimmung zur Gründung des Klosters von Rode/Klosterrade/Rolduc erteilte. Wegen seines lukrativen Zollübergangs über die Wurm am Fuße der Burg von Rode war dieses Gebiet für die Herzöge von Limburg strategisch von großer Bedeutung.

Die Herzöge von Limburg bestimmten also die Namensgebung von Herzogenrath und Rolduc, aber auch die der niederländischen und belgischen Provinz Limburg.

Nach einem Entwurf von Winand Groten wurde diese Säule von der Firma Marmor Esser aus Herzogenrath hergestellt und die Messingkrone durch den Silberschmied Bert Kreijen aus Kerkrade verwirklicht.

Realisiert wurde diese Säule mit Hilfe der Herren Paul Akens, Christoph von den Driesch sowie Frau Catharina Scholtens.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Terugblik op de wandeltocht van Aubel naar Val-Dieu

14 mei 2017

Deze wandeling door het land van Herve start met de groep in Aubel langs de talrijke marktkramen die hier op zondag staan opgesteld. Na een korte bezichtiging van de kerk gaan wij op pad door velden en  door weiden met talrijke stegels. We wandelen door een drassig gebied langs de kapelletjes o.a. dat van Sainte Appoline. Stijgend en dalend komen wij in het dal van de Berwinne, waar de cisterciënzerabdij van Val-Dieu ligt. Na een verdiende rustpauze leidt de gids ons rond in de kerk en het klooster en vertelt van de geschiedenis van de historische gebouwen.

Vanuit het dal gaan wij weer op pad via een klimmende weg door de weiden en hebben  daar prachtige uitzichten op het omliggende land. Wij passeren het dorp Saint Jean-Sart en komen voorbij het geboortehuis van kanunnik Simon Pieter Ernst van Rolduc. Aan het einde van de wandeling zijn wij weer terug in Aubel. Daar is gelegenheid om rond te kijken, uit te rusten en  terug te blikken op een geslaagde dag.

De Run Real- Loop

Zaterdag 29 april werden de (hard) lopers die vanuit Kerkrade naar Limbourg gelopen zijn door ambassadeur prof. Dr. Jörg Schmitz-Gielsdorf en voorzitter van het HLP, Catharina Scholtens begroet.

De organisatie was in handen van Run Real. Bij Scouting St. Willibrord in Kerkrade was de start en de finish. Via het oude Hertoglimburgpad werd met een GPX bestand of met een kompas naar Limbourg (B) / Kerkrade gelopen/gerend.

De happening was goed voorbereid en over de vrijwilligers alleen maar positieve reactie.

Verslag van de eerste lustrumwandeling te Limbourg.

Na een gedegen voorbereiding met voorlopen van de wandeling was het op 16 oktober 2016 zover: een extra feestelijke memorial-wandeling lopen. Niet zo maar een, maar onze eerste lustrum-wandeling!

Deze keer mocht de memorial-wandeling niet te lang zijn vanwege het bijzondere karakter van deze dag. Extra veel activiteiten zijn vandaag georganiseerd samengevat in gevarieerde programma, dat i.v.m. de wandeling 2x plaats vond, eenmaal om 12.00u en eenmaal om 14.00u.

Op deze zonovergoten dag gingen rond de 25 enthousiaste wandelaars op weg. Het eerste stuk vanaf de Place St. Georges naar de HLP-zuil onder begeleiding van de plaatselijke fanfare, met voorop onze trotse ambassadeur Jörg met gevolg! Bijzonder sfeervol. Na een korte plechtigheid met mooi gesproken woorden was het de beurt aan de begeleiders Jo, Hub en Koen de wandelaars te trakteren op een korte maar mooie wandeling. Allereerst was er het prachtige pad naar beneden richting de rotonde bij Nasproue. Daar was het heerlijk koel door de vele bomen en struiken, en er waren mooie uitzichtpunten. Een paar honderd meter voor de rotonde namen we een mooi pad naar links; richting Halloux. Eerst geleidelijk, later, door een klein bos via de weg, steiler omhoog. Boven aangekomen was er bij een bankje een korte rustpauze. Het uitzicht naar rechts is overweldigend, je kunt kilometers ver kijken over heuvels en dalen…… verder ging het over het brede pad via het plateau met aan weerskanten mooie uitzichten. Te Halloux werd er weer een pauze ingelast bij de mooie Chapelle St. Anne. De meegenomen etenswaren werden hier onder het genot van de warme zon met smaak verorberd.

Vervolgens ging het weer verder. Aangezien we vroeger vertrokken waren, kon de wandeling wat uitgebreid worden; daar was bij de voorbereiding natuurlijk rekening mee gehouden. Eerst nog een stukje rechtdoor, langzaam dalend richting Goé. Vervolgens, ruim voor Goé, scherp naar links. De hele tijd zagen we Limbourg links van ons liggen; nu liepen we er recht naar toe via een prachtig pad.

Na een klein klimmetje vlak voor Limbourg en een paar honderd meter via de weg bereikten we weer Place St. Georges. En warempel: ook nog precies op tijd. Exact 14.00 u! Jammer, maar de arend had zijn buikje vol gegeten en wilde niet nog een tweede keer zijn kunsten vertonen. Echter, er stond ons nog een heel programma te wachten. We kunnen dan ook met voldoening terugkijken op een geslaagde memorialwandeling; werkelijk alles zat mee!

Koen Mens, Secretaris HLP.

-----------------------------------------------------------------------

Wandeling zondag 31 augustus 2016

Het was een zonnige dag en in de aula Minor zat Jo klaar de wandelaars een hartelijk welkom te heten. Hub en onze voorzitster Catharina waren ook aanwezig. Er waren echter niet veel wandelaars te bekennen. Was het te warm?

Even over half negen zijn toch nog 12 wandelaars op stap gegaan na de gebruikelijke fotosessies van Catharina en Koen. Hub had Jörg inmiddels al geseind met hoeveel wandelaars we waren; dat viel deze keer erg tegen.

Voortvarend werd de pas erin gezet, het belooft immers een mooie wandeling te worden!

Hub had van te voren het begin van de wandeling nog even gecheckt en aangepast!

Het tempo werd goed in de gaten gehouden, het was warm. Gelukkig werd er veel door bossen gelopen!

Via het Eurode-gebouw en de rand van Herzogenrath ging het richting de Worm en het Deponiegelände om richting Wefelen de bossen in te gaan. Verderop liepen wij via Reifeld door de akkers langs een bosrand en vijver naar de parkeerplaats.

Op de parkeerplaats in het bos stond de ploeg ``Jörg`` ons in opperbeste stemming al op te wachten! Er was een mooie tent opgezet en er was weer van alles te eten en te drinken. Heel gezellig en fijn! Hartelijk dank aan het team van Limbourg voor de geweldige verzorging.

Daarna weer verder door het bos langs de Broichbach richting Ruif, langs mooie vijverpartijen richting centrum Herzogenrath om via het bos omhoog naar Rolduc te wandelen.

Het laatste stukje werd langs de nieuwe wijngaard van de Winzer van Rode afgelegd en zo waren we kort na 13.00 uur weer terug bij abdij Rolduc en konden we terug zien op een perfecte gezellige wandeling!

Kerkrade 29 mei wandeling.

Zondag 29 mei verzamelde zich 14 wandelaar voor de tweede wandeling van het wijnpad in 2016 deze ging van Kall naar de abtei Mariawald.

Ook weer de firma Helmut Desgronte reed ons naar het plaatje Kall in de Eifel waar onze wandeling van start ging.

De weersvooruitzichten voorspelde niet veel goed, maar ook vandaag hadden we weer de zege van boven en bleef het de gehele dag ( op een klein bui na) droog.

De stemming bij de wandelaars, was zo als vanouds meteen gezellig zodat de eerste kilometers snel onder de wandelschoenen door gingen.

Na het oversteken van het riviertje de Urft moest de Wackenberg beklommen worden, maar met een mooi tempo en enkele rustpauze was het voor niemand een probleem.

Vanaf de Wackenberg ging het bergaf richting Gemünd, daar aangekomen werd er in het “Kurparkrestaurant” genoten van de welverdiende pauze.

Na de pauze vervolgde we onze wandeling richting de “Feurwachturm” in Wolfgarten, om daar te komen moesten we 2 km klimmen.

In een rustig tempo en met enkele pauzes werd ook deze klim bedwongen, boven aangekomen was de algemenen stemming dat het wel erg mee viel, want een 6 tal wandelaars waren nog zo fit dat ze de 42 meter hoge   “Feurwachturm” omhoog klommen.

Vanhier uit was het alleen nog maar 3.5km bergafwaarts naar de abtei Mariawald, dit was het eindpunt van onze wandeling.

Terug kijkend kan men concluderen dat het een mooie en geslaagde wandeldag was.

Kerkrade 18-04-2016

Op zondag 17 April verzamelden zich 28 wandelaars om te beginnen aan de eerste wandeltocht van Stichting Hertoglimburgpad in 2016.Om klokslag 9 uur werd er vertrokken met onze vertrouwde busonderneming “Helmut Desgronte”. Het startpunt van de wandeling was aan de L206 enkele kilometers van af Bad Munster Eifel. Na een kleine stijging kwamen we al snel bij een Romeins Matronen heiligdom dat werd bezichtigd, om vervolgens verder te gaan richting Pesch. Voorbij de kerk van Pesch met zijn oorlogsgedenkteken ging het gestaag bergop om boven op het plateau te kunnen genieten van een mooi panorama.

De weergoden waren ons vriendelijke gezind, de zon scheen geregeld en het bleef de gehele dag droog. Verder ging de wandeling door het oude molen-plaatsje Dreimühlen, om aan te komen bij het archeologisch monument “Kakushöhle”. Bij dit monument hadden we onze eerste pauze, er was gelegenheid om “Kaffee mit Kuchen” te nuttigen. Na de pauze werden de grotten bezichtigd en we vervolgden onze wandeling lang een imponerend kruis uit rode zandsteen met de “Jacobsschelp”. Lopend langs de kerk van Weyer kwamen we in het plaatsje Urfey waar ooit het “Römerkanaal” was. (Dat is de waterleiding die door de Romeinen aangelegd is om water vanuit de Eifel aan te voeren naar Keulen).

Vervolgens via Keldenich gingen we dalend naar ons eindpunt de plaats Kall. In een gezellig restaurant direct naast de kerk hadden we nog de gelegenheid om te genieten van een heerlijke schnitzel met frieten die speciaal voor ons werden gemaakt. Rond de klok van 6 uur werd er vertrokken richting Kerkrade, eenieder was het met elkaar eens, dat het weer een geslaagde en mooie wandeling was.

Memorialwandeling Limbourg 2015

Na de mooie eucharistieviering  die opgeluisterd werd door het zangkoor ” Camerata Vocale St. Gertrud” uit Herzogenrath, verzamelde zich 21 wandelaars voor de 4de wandeling tijdens de memorial dag in Limbourg Het schilderachtig plein  Saint George achter ons latende  gingen we richting het kasteel.

Na enkele verharde wegen kwamen we al snel op een paar mooie wandelpaden die ons leidde naar een prachtig uitzicht over het dal van de Vesdre en het bos van Hèvremont. Via enkele weilanden en een echt koeien pad bereikte we het gehucht La Penesse. Van hieruit ging de wandeling door het bos tot aan de voet van het stuwmeer “la Gileppe”. Hier was een kleine pauze om vervolgens de terug weg te kiezen. Deze ging door het bos naar het dorpje Goé met zijn kromme kerktoren.

Na enkele weilanden en een paar mooie stijgende paden  kwamen we weer op het plein in Limbourg

Hier werden wij onthaald door de Fahnenschwenker uit Würselen die met de prachtige Vendels van het St. Catharinagilde een mooie show gaven. . Eenieder was het er over eens dat het een geslaagde wandeling was, door een uiterst mooie omgeving, rond Limbourg. Daarna was er muziek in de prachtige tuin van de ambassade waar de zanggroep ”De Moselsänger” uit Zuid-Limburg ons een hele gezellige middag bezorgden. Er werd volop gezongen en gedanst, de stemming zat er goed in. Om 17.30u vertrok helaas de bus weer richting Kerkrade. Het was een gezellige dag en wij verheugen ons alweer op de volgende memorialwandeling in 2016.

Hertoglimburgpad wandeling van 30 augustus 2015

Om klokslag 9,30 uur vetrokken wij onder een zonnige hemel, met een kleine 40 wandelaars voor de 4de HLP wandeling van uit Rolduc.

De weergoden waren ons zeer positief gestemd en de stemming zat er al meteen goed in.

Via de Hamstraat ging de wandeling over een mooie hoogteweg met prachtig uitzicht op het Hambachtal. Verder ging ons pad naar Horbach en dan door de velden naar de Obermulle.

Hier hadden we onze welverdiende pauze, deze werd verzorgd door Jörg en zijn Team uit Limbourg. Zij verraste ons met heerlijke gerechte, tegen een heel vriendelijke prijs.

Na heerlijk van de pauze genoten te hebben ging onze wandeling verder langs de Amstelbach die hier nog een smal beekje is. Vervolgens wandelen we naar een prachtig kasteel. Voorbij dit kasteel volgen we een zeer mooi pad door bos en weiland. Via een vlonder pad en enkele trappen komen we weer aan de Hamstraat, en zijn we na een prachtige wandeling weldra weer op Rolduc.

Kortom eenieder was eensgestemd dit was een mooie wandeling, en een goed verzorgde pauze.

Zondag 9 augustus hebben Jörg, Mariëtte en Catharina het HLP vertegenwoordigd in Walhorn (B). De aanleiding was een samenwerking tussen Walhorn, Rolduc en het HLP. De 1e autorally vertrok van Walhorn langs wegen en plaatsen die vroeger de hertogen van Limburg met paard en wagen bereden hebben. In Rolduc werd een kleine pauze ingelast en kon iets genuttigd worden, wanneer weer teruggereden werd naar Walhorn (B). In augustus 2016 zal in Walhorn het Rolduckerplein gerealiseerd en de 4e Hertoglimburg- gedenkzuil geplaatst gaan worden. Om hier bekendheid aan te geven heeft het bestuur van het HLP een stand in Walhorn opgebouwd  en producten van Rolduc en het HLP aangeboden o.a. Abdijwijn, Abdijbier, Abdijhoning, pennen, T-Shirts, wandelboeken e.d.

Het weer was prima, bezoekers waren er genoeg. Tevens was er kermis, het koningsschieten en vonden er verschillende optredens plaats. Kortom, het was een geslaagde dag. De werkzaamheden voor de realisatie van het Rolduckerplein en de zuil starten in september. Wij houden u van deze ontwikkelingen op de hoogte. Wordt vervolgd.

Terugblik op de wandeling rond Bad Münstereifel (31-mei-2015)

Met een groep wandelaars zijn wij op 31 mei weer op pad geweest nu rond Bad Münstereifel. De meesten hadden al eerder vanaf Mayschoss een route meegelopen. Het is gezellig om elkaar weer terug te zien en samen op pad te gaan. Vanaf de parkeerplaats bij het station in Bad Münstereifel vertrekken wij en na wat klimmetjes en afdalingen bereiken wij Arloff voor een korte koffiepauze. Dan voert de weg verder deels door bossen, maar als wij daar uit komen hebben wij prachtige vergezichten over de omgeving. Wij komen via kleine dorpjes bij de Steinbachtallsperre, waar wij bij restaurant Steinbach op het terras genieten van het uitzicht en de consumpties. Op de weg terug maken wij helaas nog een extra lus vanwege een verkeerde afslag. Dat maakt de wandeling wel wat langer dan gedacht. Aangekomen binnen de muren van het middeleeuwse stadje Bad Münstereifel is er voor iedereen gelegenheid voor een drankje en een hapje. Het weer toont de hele dag bewolkte luchten, maar gelukkig geen neerslag. Terugkijkend was het een geslaagde wandeldag.

Wandeling op 12 april 2015

Met een flinke groep wandelaars zijn wij weer gestart met de wandelingen terug vanaf Mayschoss naar Rolduc. Op zondag 12 april is de eerste etappe teruggelopen met prima wandelweer en is het een leuke dag geworden. De meesten hadden al eerder een of meer etappes van het Abdijwijnpad vanaf Rolduc naar Mayschoss meegelopen. Het was weer gezellig om iedereen terug te zien en met hen op pad te gaan. Na de vriendelijke ontvangst bij de Winzergenossenschaft voerde de weg omhoog over de Rotweinwanderroute. Vervolgens via een nieuw aangelegde fiets- en wandelroute door tunnels en over loopbruggen langs Altenahr en door Burg Kreuzberg. Stijgend en dalend door het dal van de Sahrbach vonden wij een rustpunt om koffiepauze te houden. Over soms zeer natte bospaden zijn wij verder gegaan over de mooie Sahrbachweg naar het eindpunt in Binzenbach. In de Eifelhof was voor iedereen gelegenheid voor een hapje en een drankje. Het was een geslaagde wandeldag. De volgende wandeling is op zondag 31 mei 2015. Wij hopen dan weer veel wandelaars te mogen begroeten. Verdere informatie volgt t.z.t.

MEMORIALWANDELTOCHT ROND LIMBOURG

Zondag 19 oktober 2014 vertrok de bus om 9.30u naar Limbourg voor de derde Memorial Wandeltocht ter herdenking van Jack Buck, de overleden ambassadeur van het Hertoglimburgpad , van wijlen Jan Ruijters, de uitzetter van dit pad, en van wijlen Frits Sprokel, initiatiefnemer  van de Hertoglimburgpad- wandelingen.

Het was prachtig weer, de zon scheen volop en de temperatuur was circa 23 graden en dit midden in oktober. Het was dus niet verwonderlijk dat iedereen in een goed humeur was. Bij aankomst in Limbourg was er eerst de heilige mis met veel bezoekers uit Nederland en België. Gelukkig was de mis in drie talen, want de Franse taal is  voor sommigen van ons toch een probleem. Vlug een toiletstop in de nieuwe openbare toiletten naast het museum van Limbourg.

Daarna startte de begeleide wandeltocht om 11.00 uur op het centrale plein Place Saint George  in Limbourg met circa 40 wandelaars. De niet-wandelaars konden het museum bezoeken of op het terras in de zon zitten om gezellig te babbelen of om iets te consumeren. De 12 km lange tocht leidde door het mooie natuurgebied van de uitlopers van de Ardennen en langs de drie parochiekerken van de vroegere abdij Rolduc, te weten de kerken van Goé, Baelen en Limbourg. Na 1½ uur wandelen kwamen we bij de rustplaats waar Beppie, Sjra, Wilfried en Susanne ons welkom heetten. Hier hadden we de mogelijkheid om iets te eten en te drinken. Weer aangesterkt vervolgden wij onze wandeling om moe maar voldaan tegen 14.30u terug in Limbourg te zijn.

Hier werden wij onthaald door de Fahnenschwenker uit Würselen die met de prachtige Vendels van het St. Catharinagilde een mooie show gaven. Daarna was er muziek in de prachtige tuin van de ambassade te Limbourg waar de zanggroep ”De Moselsänger” uit Zuid-Limburg ons een hele gezellige middag bezorgden. Er werd volop gezongen en gedanst, de stemming zat er goed in. Om 17.30u vertrok helaas de bus weer richting Kerkrade. Het was een gezellige dag en wij verheugen ons alweer op de volgende memorialwandeling in 2015.

Foto’s van deze dag zijn via deze link te bekijken.